پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳

هلند

( )

  • اطلاعات کشور هلند
  • پایتخت: آمستردام
  • جمعیت: ۱۶٬۵۷۰٬۶۱۳ تن
  • کد تلفن: +31
  • مساحت: ۴۱٬۵۲۶کیلومتر مربع
  • واحد پول: یورو (€)(EUR)
  • لیست شهر های هلند

هُلند کشوری است کوچک از قلمروهای پادشاهی هلند در شمال غربی اروپا با شانزده و نیم میلیون جمعیت که بیشترشان مسیحی پروتستان هستند. جمعیت مسلمانان هلند نزدیک به یک میلیون نفراست. پایتخت هلند شهر آمستردام است، اما به منظور تمرکززدایی بسیاری از وزارتخانه‌ها و سفارتخانه‌ها در شهر لاهه یا پیرامون آن مستقر شده‌اند. هلند بخش اصلی و اروپایی پادشاهی هلند (به زبان هلندی: Koninkrijk der Nederlanden کُنینک‌رَیک دِر نِیدِرلاندِن) بشمار می‌رود که جزایری را در آمریکای مرکزی نیز شامل می‌شود. هلند از شرق با آلمان همسایه‌است و از جنوب با بلژیک و از غرب نیز از طریق دریا با بریتانیا. بندر روتردام دومین شهر بزرگ هلند است و از نظر مساحت و تعداد اسکله‌هایی که دارد، بزرگ‌ترین بندر اروپا نیز به شمار می‌رود.

۲۵ درصد از زمین‌های کشور هلند پایین‌تر از سطح دریای آزاد قرار دارد و ۲۱ درصد از جمعیت آن در این مناطق زندگی می‌کنند

مردم

زبان رسمی هلند، هلندی است (به هلندی:Nederlands). این زبان شاخه‌ای از زبان‌های ژرمنی است و به آلمانی شباهت‌هایی دارد. برخی واژگان فرانسوی نیز از دوره‌های تسلط فرانسویان بر این منطقه، در زبان هلندی جذب شده‌اند. گسترهٔ جغرافیایی زبان هلندی به جز کشور هلند، استان‌های شمالی بلژیک را نیز دربر می‌گیرد. در مستعمرات هلند از جمله در سورینام لهجه‌های بومی‌شدهٔ هلندی کاربرد داشته‌است.

در کشور هلند در حدود ۳۰ هزار فارسی ‌زبان ایرانی سکونت دارند، ۳۵ هزار نفر از کشور افغانستان هستند که آنها به زبانهای فارسی دری , پشتو , اردو , ترکی ازبکی صحبت می کنند . میانگین قد مردان هلندی ۱۸۴cm است که کشور هلند را در رتبه اول بلند قامت ترین مردمان جهان قرار داده است,بعداز هلند نروژ نیز با۱۸۳cm در جایگاه دوم جای دارد.

فروش بلیط هواپیما گروه تورهای بعثت